16 Jul 2021

De 5 meest gemaakte fouten bij het opstellen van facturen

De 5 meest gemaakte fouten bij het opstellen van facturen

Een factuur corrigeren doe je best niet als het niet nodig is. Vermijd deze vijf meest gemaakte fouten!

  1. Nummering en datums: de nummering van je facturen moet doorlopend zijn, zonder onderbrekingen. Ze moet bovendien chronologisch volgen: er mag geen hoger factuurnummer op een oudere datum staan.

  2. Aanpassen of verwijderen van facturen: kortweg nooit doen! Eenmaal een factuur verzonden is naar de klant mag deze niet meer gewijzigd worden. Maak gebruik van creditnota's om een factuur op een juiste manier te corrigeren of ongedaan te maken!

  3. 'RPR'-vermelding voor vennootschappen: de recente wijziging van het vennootschapsrecht heeft het voor vele ondernemingen aantrekkelijk gemaakt om naar een vennootschapsvorm over te schakelen. Het is daarom des te belangrijker om de correcte ‘RPR’-vermelding op je factuur te zetten; als bedrijf is dit immers verplicht.

  4. Btw-berekening: bereken de btw correct en vermeld voor elk btw-tarief de btw-voet én het uiteindelijke btw-bedrag.

  5. Duidelijke omschrijving van geleverde prestaties: je mag niet gewoon een factuur opmaken voor 'diensten'. Je moet op je factuur verplicht verduidelijken wat je exact aan je klant factureert.

Tot slot geven we nog een tip mee: stel je facturatie ook niet te lang uit. Je factuur moet ten laatste op de 5e dag in de maand na je geleverde prestaties opgemaakt zijn. 

TIP: werk je met onFact, dan vermijd je alvast deze vijf valkuilen. Het programma bevat standaard velden voor o.a. alle noodzakelijke vermeldingen, omschrijving van je producten/diensten en btw-berekening. 

Probeer onze software gratis uit