11 May 2021

Sneller betalingen ontvangen doe je zo!

Sneller betalingen ontvangen doe je zo!

Een factuur verzenden naar je klant betekent niet noodzakelijk dat de betaling meteen volgt. Met deze vijf tips kunnen betalingen sneller binnen lopen ...

 

1. Toon de betaalinstructies

Eenvoudig maar belangrijk: zorg dat de betaalinformatie opvalt. Zet het te betalen bedrag vet of in kleur, gebruik een groot en duidelijk lettertype. Maak niet de fout van velen: een klein lettertype voor het rekeningnummer. Net dat moet goed zichtbaar zijn. Geef ook duidelijk aan hoe de klant naar de factuur die hij of zij betaalt best verwijst, via het factuurnummer of de gestructureerde mededeling.

 

2. Laat klanten maximaal online betalen

De ideale situatie: geef je klanten een betaalknop naar een online beveiligde omgeving, waar ze eenvoudig via betaalkaart of met hun vertrouwde bank-app kunnen betalen. Dat gaat vlot en je verkleint meteen de kans op tikfouten in het rekeningnummer, het bedrag of andere. De online betaling wordt geregistreerd door de aanbieder van de dienst en wordt de eerstvolgende betaaldag op je rekening gestort.

 

3. Snel betalen = minder betalen

Maak snel betalen aantrekkelijk door gebruik te maken van de korting contant, typisch 2% van het bedrag zonder btw. Vergeet niet om de termijn voor contante betaling kort te houden, zo'n drie tot vijf dagen. Iedereen wint!

 

4. Gebruik automatische herinneringen

Hoe vlot je administratie ook loopt, vroeg of laat krijg je te maken met late betalers. Besteed daaraan niet onnodig veel tijd, maar gebruik je facturatieprogramma om automatische herinneringen in te stellen. Werd een factuur op de vervaldatum nog niet betaald, dan stuurt het programma volautomatisch een eerste herinnering. Blijft de factuur nadien nog onbetaald, dan ontvangt de klant een extra aanmaning, enz. Denk daarbij aan je eigen belang: vermeld duidelijk de oplopende intresten en aanmaningskosten ...

 

5. Ga het gesprek aan

Ondanks alle tips nog geen betaling ontvangen? Ga dan rechtstreeks in gesprek met de klant. Er is misschien een onschuldige reden voor de niet-betaling. Persoonlijk contact kan de situatie mogelijk snel ontmijnen.

Succes!

 

TIP: werk je met onFact, dan kan je van alle hier besproken tools gebruikmaken. Sterk en eenvoudig! Probeer onFact gratis en geheel vrijblijvend 14 dagen uit.

Probeer onze software gratis uit